Nøgleord, Keywords og Søgeord
Budskabet er spærret
Ville du bygge en ny forretning med en flot facade, der indbyder forbipasserende til at komme ind og kigge og så spærre indgangen med en stor kampesten. Billedligt talt er dette, hvad der sker med mange firmaers hjemmesider. Hvorfor? - fordi ingen kan finde dem!.
Bliv fundet på internettet
Internettet er - hundrede af millioner af brugere der søger informationer. Brugere på Internettet skal finde via søgemaskiner din hjemmeside, det er mulige interesserede kunder og som måske ikke har kendskab til firmaet i forvejen. Men, det kræver et arbejde, det kræver at webdesigneren har ekspertise og ved hvordan man optimerer sine muligheder for at komme opad på listen af søgemaskinernes resultater. Webdesigneren bør også vide hvilke søgeord kunden ønsker og optimere hjemmesider til netop disse ord.
Søgemaskiner, robotter og kataloger
Der er tusinder af søgemaskiner/søgerobotter på Internettet, der alle hver for sig dækker en større eller mindre del. Nogle søgerobotter søger nettet igennem på udvalgte ruter. Det vil sige, at de opsøger hjemmsider på udvalgte stier, hvor de læser hjemmesiderne igennem og gemmer ordene der figurerer på siderne. Andre kræver tilmelding, f. eks. Jubii. Enkelte kræver betaling for ekstra hurtig service. Nogle omfatter generelt alt og andre er emnespecifikke eller branche orienterede.
Den vej eller link som brugeren anvender for at finde din hjemmeside er:
- fra en popup side? Brugere opfatter dem mest som irriterende.
- fra en reklamebanner? De er ofte i vejen for de informationer du søger.
- fra et opslag i en uvildig søgemaskine? Brugere anvender dem hele tiden og langt den største traffik og mest målrettede kommer fra en søgemaskiner.
Søgemaskiner behøver ikke at være uvildige, mange tillader at man køber placeringer. Måden disse tilkøbte placeringer vises på kan være mere eller mindre fordækte. De mest fordækte lader dig ikke umiddelbart vide, at de første resultater er købte f.eks. jubii, medens f.eks. Google tydeligt markerer købte visninger som ikke er blended ind i søgeresultaterne.
Optimer din placering
Optimeringen til søgemaskiner er baseret på specielle koder, selve konstruktionen af webstedet samt indholdet i siderne. Det er også baseret på om andre hjemmesider henviser til din hjemmeside med et link. Det er en god idé at undersøge om du har en brancheforening med en hjemmeside, der vil optage et link til din hjemmeside.
Hvis en bruger har brug for en symaskine af fabrikat Brother model CB-3-B-91, så indtaster brugeren i søgemaskinen:
Brother CB-3-B-91
Søgemaskinen vil da vise en liste over resultater for søgningen.
Sorteringen af denne liste laver søgemaskinen efter den troværdighed den tillægger hjemmesiderne. De øverste placerede vil være de websteder, hvor webdesigneren har forstået hvordan hjemmesiden designes så søgemaskinen vægter det rigtige indhold på siden. Og kommer der kun ét resultat har du fundet det fornemmeste placering i søgemaskiner.
Det vigtigste i markedsføring
Faktisk er problematikken kompleks, og løsningen for anvendelse af koder beror på det individuelle mål, man har med sit websted. At optimere et websted til at blive fundet via søgning, er det essentielle i markedsføring på internettet. Valg af de rigtige nøgleord er ligeså vigtig, de ord du anvender på hjemmesiden bør matche med de ord din målgruppe anvender for at søge dig. Du bør sætte tid af til at finde relevante søgeord til dit websted og måske kan webdesigneren hjælpe dig til at finde de rigtige, nogle få webdesignere laver undersøgelser på hvilke søgeord der anvendes af brugerne.