Webguiden

Viden
Til en god eller bedre hjemmeside

Webguiden er til dig der ønsker viden om hjemmesider og om hvordan du etablerer et godt websted for dit firma. Vi fortæller hvad du kan forberede til et websted og finde ideer til indholdet på dit websted. Vi vil også belyse de mindre synlige områder i webdesign hvordan bliver dine hjemmesider fundet. Vi ønsker at give dig viden, der kan styrke dig i at træffe beslutninger til en god hjemmesides indhold.

Beskriv dine produkter og ydelser

Fokusér
På dine produkter og ydelser

Det bedste du kan gøre for dit websted er at beskrive det du laver, dine produkter og/eller ydelser. Vi ved godt, at mange virksomheder fokuserer på at beskrive deres virksomhed indefra, med fokus på afdelinger i virksomheden, produktionsapparatet etc., men fordi mange laver denne fejltagelse bliver det ikke hverken rigtigt eller brugtbart.

Vi må konstant minde os selv om, at brugerne går på Internettet er det for at finde brugbare informationer. Vi kan ikke forvente at brugerne har viden om at en drejebænk kan lave aksler. Vi må sætte os i brugernes sted, der søger informationer om produkter og ydelser. Nu skal du nødvendigvis ikke forstå det således, at det er forbudt eller dumt at fortælle hvordan eller med hvilke midler et produkt bliver til, vi må bare ikke glemme at fortælle om selve produktet som din virksomhed sælger.

Vælg genkendelighed

Design
Skal give enkel og logisk navigation og klar genkendelighed på alle sider.

Tænk over hvordan din hjemmeside skal præsenteres ved at fokusére på det du tilbyder. Det bedste der kan gøres for din hjemmeside er, at brugeren umiddelbart, uanset hvilken side brugeren kommer til, får et indtryk af hvad dit firma producerer.

 

Der er stor forskel på hvad brugeren oplever du producerer ved at vise dette billede af et domicil,

fremfor at få lavet noget ordentlig der kan signalere hvad du kan.

Søg inspiration af andre indenfor din branche eller hvis din virksomhed har en designmanual tag udgangspunkt i denne og vælg en designlinje der signalerer din virksomheds formål. Få lavet et design der så klart og så hurtigt det er muligt fortæller brugeren, hvad din virksomhed fremstiller. Lad alle hjemmesiderne til dit websted optræde med en genkendelighed og med klar, logisk og forståelig navigation til dine andre sider.

Hvis dit websted har mange sider, det være sig informationer eller varer, så få en søgeboks installeret. Du kan se en sådan på denne side i øverste højre hjørne. Det er ikke tilstrækkeligt bare at lade søgningen gå til en alm. søgemaskine på nettet, idet en sådan ikke accepterer dele af et ord og den er ej heller så kvik som den søgeboks du selv kan anskaffe. Navigation kan være nok så logisk, for dig og mig, men være besværligt og uoverkommeligt for en bruger. Derfor med en søgeboks kan der søges på tværs af navigationens struktur og ofte spare brugeren megen tid.

Farlige tekniker

Uerfaren webdesigner
Begejstres ofte af tekniken, men kan gøre stor skade

Visse tekniker til hjemmesider modarbejder princippet om genkendelighed i en sådan grad, at sider falder helt udenfor helheden, når brugeren kommer fra søgemaskinen til en side. Siderne mangler, utilsigtet naturligvis, f.eks. banner og navigation, der fortæller hvilket firma siden tilhører og det er uheldigt fordi en af de vigtigste funktioner som et banner skal opfylde er, at fortælle "hvad drejer dette site sig om". Ingen navigation bevirker at brugeren som nødløsning heller ikke ad naturlig vej, kan navigere sig til forsiden.

Vi ser desværre mange ellers gode firmaer, som findes gennem søgemaskiner og som savner både banner og navigation, og på den fundne hjemmeside, kan man intet se om hvilket firma siden tilhører, fordi disse sider savner alt andet end indholdet, ingen logo eller firmanavn for genkendeligheden, ingen navigation for at finde andre sider. Det sker ofte i en begejstring over visse tekniker fra en uerfaren webdesigner, at webdesigneren overser at langt fra alle brugere kommer ind gennem hovedsiden på webstedet.

Tekster

Korte sætninger
Korte præcise sætninger passer til travle brugere af Internet

Beskriv din virksomhed, dine produkter og ydelser, men lad det ikke være en kopi af dine trykte materialer. Der er to vigtige omstændigheder at holde for øje.

  • Læsehastigheden er nedsat med 20%
  • brugerne har travlt.

På Internettet fanger korte, præcise tekster bedre end lange uddybende. Giv eventuelt en kort, konkret beskrivelse, en appetitvækker, med et link til en underliggende side, hvor du uddyber emnet. Eller vælg et design som her med små opsummeringer til højre i en større tekstmængde.

Tilbyd brochurer m.m.

Giv brugeren mulighed for at rekvirere dine brochurer, kataloger mm., via direkte download eller via en såkaldt bestillingsformular. Ved direkte download er modtageren ukendt for dig, men du får dit budskab ud i en større omfang end ved brug af bestillingsformularen. Her kan det ønskede materiale afkrydses for bestilling, og navn, adr., tlf. mm. indtastes.

Ressourcer Hvorfor Google Kirkerne.dk har denne forklaring på hvorfor du skal bruge Google til søgning. Danske søgeord Find selv danske søgeord til din hjemmeside. Webguru Fordyb dig i webguruen Jacob Nielsen's hjemmeside om godt webdesign.
Produkter Webdesign Få et professionelt webdesign til dine hjemmesider. Bliv fundet Optimér dine hjemmesider til søgemaskiner. Søgeord Find de rigtige søgeord til dine hjemmesider. Søgeboks Tilbyd dine brugere uden besvær at finde informationer på dit websted. Visitkort Start din præsentation på Internet med et visitkort. Styr selv Styr selv indholdet på dine hjemmesider med Content Management System. HelpdeskEffektiviser din support-organisation med et Helpdesksystem. Fjern tidrøvere der forhindrer fokus på problemløsning. Bookingsystem System for reservation af lokaler, udstyr, personale. Udskriver arbejdsplaner og ugeskema for opslag.
Citat Et firmas årsopgørelse kan sammenlignes med en bikini - det det viser er interessant, men det det skjuler er altafgørende.

Burton G. Malkiel i 'A Random Walk Down Wall Street

Professionelle løsninger til Internettet. Webdesign, e-handel, cms, søgeoptimering, webhotel, analyse, Intranet mm.